Köszöntjük a Kiskunhalasi Fazekas Mihály Általános Iskola honlapján!

tehetsegpont

Igazgató: Kárász Péter • Igazgatóhelyettesek: Feketéné Pősz Anett, Tihanyiné Gerencsér Ágnes
 

Cím: 6400 Kiskunhalas, Fazekas Mihály utca 1.
Telefon: +36 (77) 521-973 • Fax: +36 (77) 521-974
e-mail:

Fenntartó tankerületi központ: Kiskőrösi Tankerületi Központ
6200 Kiskőrös, Petőfi tér 2.
Tel: +36 (78) 795-211 • e-mail: 

 

Minősítéseink

refintlogo color big

bazisintezmeny logo

okoiskola

Következő esemény
Utolsó tanítási nap
Courtesy of Go Mylo Countdown
Keresés az oldalon
Képes krónika

Thumbnail image

Tanulói laptop program

sitelogo hatartalanul

tehetseghu 234x60

Látogatók
Oldalainkat 63 vendég böngészi
Statisztika
Tagok : 44
Tartalom : 725
Tartalom találatai : 440242
Látogatószámláló
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterMa123
mod_vvisit_counterTegnap243
mod_vvisit_counterA héten1136
mod_vvisit_counterMúlt héten1295
mod_vvisit_counterEbben a hónapban3321
mod_vvisit_counterMúlt hónapban5515
mod_vvisit_counterÖsszesen966049
Bejelentkezés
Bejelentkezés tanárok részére.



Tehetséggondozás

Pályázatok - NTP-MTTD-18-0015

Hangoskodunk” címmel, komplex tehetséggondozó projektet valósítottunk meg általános iskolás tehetségígéretek
és mentorként közreműködő középiskolás tehetségek valamint tehetséggondozásban jártas tehetségsegítők és
szakemberek bevonásával. A természettudományos, matematikai és digitális kompetenciák fejlesztése során
kutatás alapú módszertannal támogattuk az elméleti ismeretek megszerzését és gyakorlatban való alkalmazását.
Külső színhelyek bevonásával biztosítottuk a felfedeztetésen, élményeken alapuló tapasztalatszerzést.

Célunk volt a kutatás módszertanával való ismerkedés, az egyéni igényekhez, érdeklődéshez igazított
ismeretszerzés és ismeretfeldolgozás elősegítése, az együttműködésen, egyéni felelősségen alapuló
munkaformák szorgalmazása. A bevont tehetségígéretek körében szükségesnek tartottuk a kreativitás,
önismeret fejlesztését is. A műhelyfoglalkozások „hang” köré szerveződő résztémái a matematikai,
természettudományos és digitális kompetenciák komplex fejlesztését szolgálták.

A két napos Budapesti tanulmányutat három napos Szegedi szaktábor követte. Ezen programok a kiscsoportos és
egyéni kutatómunkát és a tapasztalatszerzést biztosították. A szaktábort és a tanulmányi kirándulást egyaránt
úgy terveztük, hogy a bevont diákok pihentető, lazító tevékenységekben kikapcsolódhassanak, de valamely
résztémában ezek a programelemek is kötődjenek a fő kutatási témánkhoz.

Budapesten a Csodák Palotájában járva érdekes kémiai kísérleteket láthattunk az Öveges teremben.
Az ELTE-n bioakusztika előadást hallgathattunk Dr. Horváth Gábortól, a Schlieren Laboratóriumban
Pereszlényi Ádám doktorandusz látványos kísérletei nyűgöztek le bennünket, Radnai Gyula fizikus,
tanár, egyetemi docens hangtani játékokat bemutató foglalkozásán régi játékok működésének fizikai jellemzőivel
ismerkedtünk.

Ellátogattunk a Szegedi Vadasparkba, majd Dr. Mező Tamás tapasztalatszerző hangtani előadásán vehettünk
részt. A nemrég megnyitott ELI Lézeres Kutatóközpontban egy előadást követően csoportokban feladatokat
oldottunk meg a hallottakhoz kapcsolódóan, majd bejártuk az intézmény látogatható részeit. A Radnóti Gimnázium
„Termosz” laborjában hangtani kísérletet végeztünk. Jártunk a szegedi Orr-Fül-Gége Klinikán is, ahol orvosi
nézőpontból vizsgáltuk a hallást és beszédet. Az első magyar vasbetonból épült víztorony tetejéről csodálatos
kilátás nyílt Szeged városára. A víztoronyban kialakított múzeumban fizikai kísérleti eszközöket próbálhattak ki a
gyerekek.

 

Élményekkel teli, tartalmas projektet zárunk majd június 5.-én, ahol a résztvevők beszámolnak tapasztalataikról,
kutatási eredményeikről.

lményekkel teli, tartalmas projektet zárunk majd június 5.-én, ahol a résztvevők beszámolnak tapasztalataikról,
kutatási eredményeikről.

Addig is megosztjuk az olvasókkal Csóti Zalán beszámolóját a szegedi programunkról.

3 nap Szegeden a hang jegyében

1. nap

3 napos kirándulásunk célja az volt, hogy minél többet megtudjunk a hangokról. Az első napon utunk így rögtön
a Szegedi Vadasparkba vezetett, ahol hangok arzenálja vett körül bennünket.

Sajnos az idő rövidsége miatt nem tudtunk minden állatot megnézni, ezért csak a „leghangosabbakra” koncentráltunk.
Számomra a papagájok voltak a legérdekesebbek, közülük is a rózsás kakadu, mert bár nem tudott „beszélni”, de roppant mókás hangokat adott ki.

Ebéd után a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium felé vettük az irányt, ahol először egy érdekes
előadást hallgattunk meg a hanghullámokról, majd pedig pohártelefont és rezgősípot készítettünk.

A pohár telefont úgy készítettük, hogy két tejfölös pohár alját kilyukasztottuk, közéjük madzagot feszítettünk, és
ha valaki a pohárba beszélt, társa a madzag túlsó felén hallotta, hogy mit mond, mivel a madzag elvezette a rezgést a másik oldalra, a pohár pedig felerősítette azt.

A rezgő síp készítéséhez egy szívószálat használtunk, melynek végét háromszög alakúra vágtuk, majd belefújtunk,
és ekkor rezgő-sípoló hangot hallottunk. Ezt a szívószál végén lévő két kis „nyelv” rezgő mozgása okozta.

2. Nap

A második nap délelőttjét az ELI-ALPS Lézeres Kutatóintézetben töltöttük (az ELI-ALPS angol mozaikszó, Extreme
Light Infrastructure Attosecond Light Pulse Source). A program első részeként lehetőségünk volt körbejárni az intézetet,
majd megnézhettünk egy rövid bemutatót a fényről, és azt is megtudtuk, hogy itt csak szemmel nem látható lézereket
használnak. Az itt folyó kutatások egyik fő célja, hogy ultrarövid impulzusokat szolgáltató fényforrások széles skáláját
tegye hozzáférhetővé a nemzetközi tudományos közösség számára. A létesítmény küldetésének másik fő eleme a nagy
csúcsintenzitású és nagy átlagteljesítményű lézerek tudományos és technológiai fejlesztésének elősegítése

A program második részeként egy vetélkedőn vettünk részt,

A második nap délutánján a Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ Fül-orr-gégészeti
Központjába látogattunk, ahol a hangképzéssel és a hallással kapcsolatos előadásokat hallgattunk meg, majd lehetőségünk
volt megnézni, hogyan is zajlik egy gégevizsgálat. Nagyon érdekes volt, ahogy egy pisztolyra hasonlító szerkezettel – ami
egy nagyon apró kamerával és lámpával van ellátva – a gégéhez közel helyezve tisztán lehet látni a gégét.

Ebéd után az Orr-Fül-Gégészetre mentünk ahol előadásokat hallgattunk meg a hangképzéssel és a hallással kapcsolatosan,
majd lementünk a vizsgáló helységben ahol saját szemünkkel nézhettük végig, hogyan is zajlik egy endoszkópos gégevizsgálat.
Ez a vizsgálat úgy történik, hogy van egy pisztolyszerű szerkezet, ami egy nagyon apró kamerával és egy lámpával van
ellátva. Ezt a beteg szájába vezetve a gégéhez közel helyezik, és így tisztán lehet látni a gégét.

3. Nap

Kirándulásunk utolsó napját a Szent István téren álló víztorony látogatásával kezdtük. Az idegenvezetőnktől megtudtuk,
hogy a torony 1903-ban épült, és a különlegességét az adja, hogy ízig-vérig vasbeton. 2003-ban egyedi ipartörténeti műemléki
védettséget kapott, 2006-ban pedig átesett egy rekonstrukción.

A víztorony után pedig ismét a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumba mentünk ahol a hang terjedését vizsgáltuk
a levegőben méghozzá úgy, hogy egy vízzel teli edénybe egy csövet merítettünk, ami be volt skálázva. A cső alját a víz
zárta le, a teteje nyitott maradt. A cső tetejéhez rezgő hangvillát tartottunk, és szépen lassan elkezdtük kiemelni a csövet
úgy, hogy a hangvillát nem mozdítottuk. Egyszer csak felerősödött a rezgés, rezonancia jött létre, itt lemértük a légoszlop
magasságát majd ezt megismételtük kétszer. Ezután tovább emeltük a csövet és néhány centi emelés után ismét rezonancia
jött létre, ezt a magasságot is feljegyeztük majd ezt is megismételtük kétszer. Miután ezzel megvoltunk a második rezonancia
„magasságából” kivontuk az első rezonancia „magasságát” majd ezt megszorozva kettővel megkaptuk hullámhosszt
(Mikor ezzel is megvoltunk akkor a megszoroztuk a frekvenciával (440Hz) majd a három mérést átlagoltuk és így körülbelül
335-345 m/s-ot kaptunk.

Szerintem ez egy izgalmas kirándulás volt, örülök, hogy a részese lehettem, és sok újat tanulhattam!”

Beszámoló letölthető innen.